4 rész: Cyprus Turkish Airlines – KTHY

2022.09.18

Emre Unel légitársasági pilóta visszaemlékezései alapján... 

A Cyprus Turkish Airlines (KTHY, Kibris Turk Hava Yollari) 1974 decemberében alakult Nicosiában a ciprusi török ​​közösség és a Turkish Airlines (THY) között egyenlő arányban megosztva. A légitársaság alapítása főként az 1974 júliusában lezajlott háború eredménye volt, amely a sziget felosztásához vezetett.

A konfliktus során Ciprus légiközlekedési infrastruktúrája szinte teljesen megsemmisült. Az ország egyetlen nicosiai repülőtere elveszett; felfüggesztették a Cyprus Airways nemzeti légitársaság flottáját.

Végül a korlátozott légi közlekedés helyreállt a Cyprus Airways újraindításával a déli larnakai ideiglenes repülőtérről.
Mivel Larnaca nem volt elérhető a ciprusi törökök számára, északnak saját kapcsolatot kellett kialakítania a külvilággal. Légitársaságuk otthoni bázisa a tervek szerint a Tymbou repülőtér lesz, egy használaton kívüli egykori RAF-bázis Nicosiától keletre.

1975 elejére szerény műveletek folytak mind a Larnaca, mind a Tymbou (új nevén Ercan) repülőtereken.

Az új légitársaság első repülésére 1975. február 3- án került sor egy Fokker F-28-assal Isztambulból Ankarán keresztül Ercanba. Abban az időben Ercan, és Larnaca is, még csak ideiglenes repülőterek voltak, nagyon korlátozott létesítményekkel.

Az egyetlen utasszállító repülőgép, amely be- és ki tudott repülni Ercanből, a robusztus Fokker F-28 volt.
Ezt a repülőgépet kifejezetten rövid, durva kifutópályákról történő repülésre tervezték.
A Fokkert a Turkish Airlinestól ​​bérelték.

Fokker F-28 Nicosiában, az 1970-es évek elején
Fokker F-28 Nicosiában, az 1970-es évek elején

1976-ra az Ercan repülőtér jól fejlődött, és minden repülőgép típust tudott fogadni.
A Cyprus Turkish Airlines nagyobb repülőgépeket kezdett lízingelni különböző cégektől.
A bérelt repülőgépek a Sobelair (Sabena) Boeing 737-esei, az Aero America Boeing 720-asai, a Douglas DC9-es és a
THY-től Boeing 727-esek voltak.

A kezdeti járatok csak Ciprus és Törökország között közlekedtek, azonban 1981-ben elindították az első nemzetközi útvonalat London Heathrow-ba.
1991. A KTHY végül két Boeing 727-200-as vásárlásával felépítette saját flottáját. Ezenkívül a társaság saját operatív és műszaki személyzetet toborzott, beleértve a pilótafülkét és a légiutas-kísérő személyzetet.

A KTHY saját Boeing 737-eseket vásárolt
A KTHY saját Boeing 737-eseket vásárolt

1994-ben a terjeszkedés folytatódott első szélestörzsű repülőgépének, az Airbus A310-esnek a teljes bérletével a Lufthansától.
Az Airbus akkora sikernek bizonyult, hogy 1996-tól újabb kettőt vásároltak. Mivel nagyon népszerű az utasok körében, és jelentős rakományt is képes szállítani, az A310 értékes és megbízható repülőgép volt.
Mivel az Egyesült Királyságban jelentős ciprusi török ​​közösség él, ez különösen az Ercan London útvonalon volt nyilvánvaló.
Észak-Ciprusról Nagy-Britanniába exportált rakományok főként mezőgazdasági termékek és textíliák voltak.

Az egyik Airbus A310
Az egyik Airbus A310

A lassan öregedő Boeing 727-es flotta kiegészítésére 1997 márciusában két McDonnell Douglas MD90-et béreltek közvetlenül a gyártótól. A bizonytalan gyártási jövő miatt azonban ezek a gépek csak egy évig repültek a KTHY-val, és átkerültek a Turkish Airlineshoz. Valójában nem sokkal ezután a McDonnell Douglas egyesült a Boeinggel, és az MD90-esek gyártása végül leállt.

McDonnell Douglas MD90
McDonnell Douglas MD90

Az új évezred ambiciózus flottamodernizációs programmal indult.
2000 tavaszán három vadonatúj Boeing 737-800-as csatlakozott a légitársasághoz.

Vadonatúj Boeing 737-800-as repülőgépek a Boeing Fieldnél, Seattle-ben a 2000 tavaszi átadás előtt
Vadonatúj Boeing 737-800-as repülőgépek a Boeing Fieldnél, Seattle-ben a 2000 tavaszi átadás előtt

A KTHY büszke volt arra, hogy világszerte az elsők között üzemeltette a 737-800-ast.

A repülőszemélyzetet, a mérnököket és az operatív személyzetet a Boeing jó hírű kiképzőközpontjában képezték ki Seattle-ben, Washingtonban. A repülőgépet ezután a KTHY legénysége az USA-ból Ercanba repítette, ahová örömteli ünnepek közepette érkeztek meg. A negyedik Boeing 737-800-as 2009-ben csatlakozott a flottához.

A Kibris Turk Hava Yollari repülési és mérnöki csapata átveszi a 4. Boeing 737-800-at 2009-ben
A Kibris Turk Hava Yollari repülési és mérnöki csapata átveszi a 4. Boeing 737-800-at 2009-ben

Ezzel egy időben a régi Boeing 727-eseket kivonták a forgalomból, és eladták a líbiai Bouraq Airways-nek, ahol jó néhány évig repültek. Ezek végül a Tripoli Mitiga repülőtéren vetettek véget életüknek, ahol néhány éve sikerült lefotóznom őket.

Eközben az Airbus 310-esek gyorsan gazdasági élettartamuk végéhez közeledtek.
Fokozatosan felváltották őket az új, korszerű Airbus A320-as és A321-es gépekkel.
A KTHY repülőgépek személyzetét és a technikai személyzetet ismét az Airbus képezte ki Toulouse-ban
ezeknek a remek repülőgépeknek a vezetésére.

Airbus A321
Airbus A321

2007 végére a Cyprus Turkish Airlines egy fiatal és nagyon modern flottával repült, a flotta három Airbus 320/321-es és
négy "új generációs" Boeing 737-esből állt.

Egy kora reggeli kép a KTHY flottáról Ercan repülőterén - A321-es és B737-es gépek
Egy kora reggeli kép a KTHY flottáról Ercan repülőterén - A321-es és B737-es gépek

Mindent a fényes jövőre terveztek, de sajnos nem így lett.

POLITIKA, SIKER ÉS PUSZTÁS.......

Észak-Ciprus politikai el nem ismerése azt jelentette, hogy a légitársaság kezdettől fogva számos politikai és működési kihívással kellett szembenéznie. Az egyik legnagyobb hátránya az volt, hogy Ercanből nem lehetett közvetlenül Törökországon kívül más repülőtérre repülni. Ez drága és időigényes közbenső megállókat igényelt a nagyobb török ​​repülőtereken, mielőtt más helyekre folytatták volna útjukat. Ennek ellenére a KTHY kiterjedt menetrend szerinti és üdülési célpontok hálózatát üzemeltette az
Egyesült Királyságba, Nyugat-Európába, Skandináviába és Izraelbe.

A menetrend szerinti járatok többnyire az Egyesült Királyságba, a londoni Heathrow-ba, a Stanstedbe és Manchesterbe indultak, és főleg az etnikai utakat szolgálták Észak-Ciprus és az Egyesült Királyság között. Ezeket a járatok átmenő járatként működtek, az utasok a fedélzeten maradtak a törökországi leszállás alatt. Az üdülési charterjáratokat Európába és Izraelbe főként a mediterrán üdülővárosokból, például Antalyából, Dalamanból, Bodrumból vagy Izmirből indították.

Bár de jure török ​​cégként jegyezték be, számos erőfeszítés történt a légitársaság hiteltelenítésére és aláásására.
Észak-Ciprus sokéves elszigeteltsége alatt a vállalat volt az egyetlen mentőöv és kapcsolat a külvilággal a ciprusi török ​​közösség számára.

"El nem ismert állam zászlóshajójaként" a légitársaság nem használhatta "Ciprus" azonosítót.
A nemzetközi járatok üzemeltetése érdekében a "Cyprus" Turkish Airlines logójukat "Kibris" Turkish Airlinesra kellett cserélniük.

Az első "névcsere"
Az első "névcsere"

A probléma odáig fajult, hogy a Törökországon kívüli légiforgalmi irányítók megtagadták a "Kibris" légitársaság hívójelének elismerését, ehelyett a KYV névtelenebb hárombetűs kódját használták: "Kilo Yankee Victor". Nagy nyomás nehezedett arra is, hogy Törökországon kívül ne adják át a KTHY forgalmi jogait. Ezt a problémát nagyrészt megoldották azáltal, hogy a járatok Törökországból indulnak ki. (A legtöbben valóban így is voltak.) A Turkish Airlines támogatásával a KTHY-nek még sikerült is értékes résidőkhöz jutnia a London Heathrow-n, ahonnan eredetileg Turkish Airlinesként működött.

Amikor megállapodást írtak alá egy nagy német repülőiskolával a fiatal ciprusi törökök légitársaság pilótáinak képzéséről, az iskolának azt tanácsolták, hogy ne képezzenek pilótákat egy "megszállt területekről működő illegális légitársasághoz...".

Repülési képzésben részt vevő pilóták a horvátországi Zadarban
Repülési képzésben részt vevő pilóták a horvátországi Zadarban

Hasonlóképpen sikertelennek bizonyultak azok a tevékenységek, amelyek megakadályozták, hogy a KTHY új Boeingeket és Airbusokat béreljen.
Az évek múlásával azonban a KTHY-nek sikerült a legtöbb problémát leküzdenie. Ehhez kétségtelenül hozzájárult a ciprusi török ​​és görög közösség közötti kapcsolatok szerencsés felolvadása.
Végül még az eredeti "Cyprus" Turkish Airlines logót is elfogadták, és minden repülőgépén ismét megjelent a ciprusi identitás.

A második "névcsere"
A második "névcsere"

A légiforgalmi irányítók a "Kibris" hívójelre kezdtek reagálni. Ezt ma már szinte minden rutin rádiókommunikáció során használták. Ezenkívül a fiatal ciprusi törökök Németországban és másutt végezték el képzésüket, hogy sikeres hivatásos pilótákká váljanak.

Évekig tartó küzdelem után a légitársaságnak minden esélye megvolt a fényes jövőre, hacsak nem elsősorban belső tényezők vezettek a megszűnéséhez. Politikai légitársaság lévén a társaság szinte minden téren ki volt téve a beavatkozásoknak.

2005-ben a török ​​kormány eladta részvényeit Észak-Ciprusnak.
És ezzel elveszett annak a támogatásnak egy része, amellyel a KTHY annyi évig fennmaradhatott.
Ideje volt, hogy a légitársaság a saját lábára álljon.

A KTHY-t azonban a rossz menedzsmenttel és az elavult vállalati mentalitással küszködött.
A túl nagy létszám (1000 alkalmazott egy 7 repülőgépből álló flottához), és a nagyhatalmú szakszervezetek fogva tartották a légitársaságot, amikor csak lehetett. A zavargások és a sztrájkok sem voltak ritkák. Mindez azt eredményezte, hogy a légiközlekedési ágazatban nem sikerült megreformálni és alkalmazkodni a változásokhoz, ami végül komoly pénzügyi nehézségekhez vezetett. A helyzetet tovább rontotta az Ercant időközben kiszolgálni kezdő légitársaságok erős versenye.

A csőd végül elkerülhetetlen volt, és a CYPRUS TURKISH AIRLINES-nek 2010. június 21-én be kellett fejeznie működését.
Testvére, a CYPRUS AIRWAYS ugyanerre a sorsra jutott öt évvel később, nagyjából ugyanezen okok miatt.
Ironikus módon a Cyprus Turkish Airlines, miután annyi akadályt leküzdött 35 éves működése során, görög tragédiaként ért véget.
Gyakorlatilag tönkretette magát.
Mondanunk sem kell, hogy a KTHY elvesztése óriási csapást mért a ciprusi török ​​közösségre is.

Érdemes megnézni 2 rövid videót: az egyik egy régi Boeing 727-es,
amely röviddel nyugdíjba vonulása előtt száll fel a Budapest Ferihegyi Repülőtérről,
egy másik pedig a Helsinkiben leszálló KTHY B737-esről.